Ψυχική και καλλιτεχνική αναζήτηση, πειραματισμός με το χρώμα, τις φόρμες και τις μορφές. Η δημιουργικότητα που με διακατέχει υπάρχει από τα παιδικά μου χρόνια ακόμα όταν ανακάτευα τα χρώματα στο δωμάτιο μου και λέρωνα τους τοίχους ζωγραφίζοντας τους, με φανταστικούς φίλους οι οποίοι δεν είχαν πάντα σαφείς μορφές.
Φόρμες σχηματοποιημένες αλλά και ασαφής, σε ένα χορό χρωμάτων, τα οποία συνομιλούν αρμονικά δεμένα μεταξύ τους. Kυριαρχούν οι σκούροι τόνοι και άλλοτε σπάει η μονοτονία με κάποια κόκκινα χρώματα. Στο φόντο κυριαρχεί μια ασάφεια η οποία όμως είναι δεμένη αρμονικά με το θέμα σαν να είναι ένα σώμα. Θέλω να δημιουργήσω ένα κόσμο ονειρικό, απροσδιόριστο, ασαφή. Κάποιες φορές, διακρίνονται μορφές μέσα στους πίνακες, μορφές που μοιάζουν να έρχονται από κάποια άλλη διάσταση για να κοιτάξουν μέσα στον δικό μου κόσμο. Άλλοτε μοναχικές και άλλοτε μαζί σε ομάδες χορεύουν και συνομιλούν.
Αρκετές ώρες διαλογισμού και αναζήτησης αλλά και έρευνας, ακούγοντας μουσική στο δωμάτιο μου αλλά και περνώντας ώρες ατελείωτες στο βουνό μελετώντας την φύση. Σκέψεις θετικές αλλά και αρνητικές για τη φέξη του υποσυνείδητού μου με κάθε λογής συναισθήματα.
Στο τέλος του δρόμου αυτής της αναζήτησης το συναίσθημα της χαράς με πλημμύρισε και με οδήγησε στην ανάγκη της δημιουργίας φωτίζοντας έτσι τα σκοτεινά μονοπάτια του μυαλού της ψυχής και της καρδιάς μου. Ξαφνικά ένα κύμα φωτός με οδηγό του σχήματα, σύμβολα, αριθμούς και μουσική σκάει και μετατρέπεται σε ένα ανεξάντλητο μέσω έκφρασης.
Η ζωγραφική μου χαρακτηρίζεται από μια ποικιλία γεωμετρικών σχημάτων και χρωμάτων μπερδεμένα μεταξύ τους, σαν να προέρχονται από έναν κόσμο φαντασίας και ονείρου. Πολιτείες και μέρη βγαλμένα από φανταστικές και δημιουργικές αναζητήσεις χρόνων. Καμπύλες, ημικύκλια, τετράγωνα, τρίγωνα, δρόμοι, που οδηγούνε στο άγνωστο και στο φανταστικό. Στις συνθέσεις φαίνονται αριθμοί, γράμματα καθαρά και ακαθόριστα, κανονικά γραμμένα και σε καθρέφτισμα, κρυμμένα νοήματα και φράσεις που δεν θέλω να ειπωθούνε, αλλά βρίσκονται θαμμένα βαθιά μέσα στις σκοτεινές στοές του υποσυνείδητού μου. Η ζωγραφική μου είναι, μέσω έκφρασης συναισθημάτων, κρυφών επιθυμιών και ονείρων. Δεν θέλω να απεικονίσω ή να αντιγράψω αυτό που βρίσκεται στη φύση, αλλά αυτό που βρίσκεται βαθιά κρυμμένο στο λαβύρινθο του μυαλού μου.
Επίσης στο έργο μου υπάρχει η επιρροή από τα ακούσματα της κλασσικής μουσικής, αλλά και από τις μυρωδιές της φύσης που μου δίνουν την ώθηση προς τον κόσμο του φανταστικού και του ονειρικού… είμαι δημιουργός της μελωδίας και της κίνησης, του κόσμου των χρωμάτων, των μυρωδιών και των αισθήσεων. Δημιουργός ενός βαλς συναισθημάτων και εικόνων.
Η τέχνη αναπαριστά με εικόνες αλλά και αντικείμενα τις σχέσεις και τις μορφές της φυσικής ή της φανταστικής πραγματικότητας. Τα μαθηματικά μελετούν τις μορφές και τις σχέσεις της φανταστικής ή φυσικής πραγματικότητας. Η πρώτη οπτικοποιεί, δημιουργεί, η άλλη μελετά. 1
Ο άγγλος μαθηματικός Hardyστο βιβλίο του η απολογία ενός μαθηματικού αναφέρει: Ο μαθηματικός όπως ένας ζωγράφος ή ποιητής είναι ένας σχεδιαστής. Ο ζωγράφος φτιάχνει σχέδια με σχήματα και χρώματα, ο ποιητής με ιδέες. Τα μαθηματικά σχεδιάσματα, όπως εκείνα του ποιητή ή του ζωγράφου πρέπει να είναι όμορφα. Δεν υπάρχει μόνιμη θέση στον κόσμο για άσχημα μαθηματικά. 2
Ο PaulErdosανέφερε: Γιατί είναι όμορφοι οι αριθμοί; Είναι σα να ρωτάς γιατί είναι όμορφη η ένατη συμφωνία του Μπετόβεν. Αν δεν μπορείς να το δεις από μόνος σου, δεν μπορεί να σου το πει κανείς. Γνωρίζω ότι τα μαθηματικά είναι όμορφα. Αν δεν είναι αυτά όμορφα, τότε τίποτα δεν είναι. 3
Τέχνη και μαθηματικά.
Ιστορική αναδρομή.
Αν και επιφανειακά η τέχνη και τα μαθηματικά δεν συμπίπτουν και είναι διαφορετικά πεδία, στο βάθος μπορούν αν ενωθούν και να βγάλουν έργα τα οποία ξεχειλίζουν από ομορφιά και τρομερή πολυπλοκότητα.
Τα μαθηματικά από τα παλιά χρόνια έως και τη σύγχρονη εποχή έχουν ένα σπουδαίο ρόλο στην ανάπτυξη των ποικίλων μορφών της τέχνης. Σε όλο το φάσμα της ιστορίας υπήρξαν εξέχουσες μορφές τέχνης και εκμεταλλεύτηκαν τα μαθηματικά σαν το κύριο σημείο της τέχνης τους. Πάντοτε υπάρχουν κανόνες ή ακόμα και όρια σχετικά με τα θέματα της τέχνης των μαθηματικών. Κάποια θέματα όμως είναι πιο αγαπητά από κάποια άλλα και έχουν χρησιμοποιηθεί κατά κόρον από ορισμένους καλλιτέχνες. Ανάμεσα σε αυτά τα θέματα είναι τα ανέφικτα σχήματα, τα ψηφιδωτά, τα fractalsκαι οι ταινίες Mobious.
Ο Λεονάρντο ντα Βίντσι (LeonardodaVinci) (1402 -1519) είναι γνωστός για τις επιτυχίες και τις καινοτομίες του τόσο στις επιστήμες όσο και στις καλές τέχνες. Στις δημιουργίες του χρησιμοποίησε την παραστατική γεωμετρία για να φτιάξει τα πρώτα παραμορφωμένα πλέγματα, τα οποία όταν τα κοιτάξεις από κάποια ορισμένη οπτική γωνία παρουσιάζονται κανονικά.
[1]
Ο Γιοχάνες Κέπλερ (JohanesKepler) (1580 – 1630 ) είχε σαν απασχόληση την αστρονομία αλλά δημιουργούσε και γεωμετρικά ψηφιδωτά. Πατέρας όμως της μαθηματικής τέχνης θεωρείται ο Ολλανδός καλλιτέχνης Έσερ (MauritsEsher) ( 1898 – 1972 ). Μέσα από τα έργα του έχουν εμπνευστεί και πολλοί καλλιτέχνες. Σε σπίτια επιστημόνων, μαθηματικών και καλλιτεχνών σε όλη την υφή βρίσκονται έργα του: λιθογραφίες, ξυλογραφίες και χαλκογραφίες. Ο MartinGardenέχει αναλύσει σε βιβλία του πολλά έργα του Esherτα οποία έχουν μαθηματικά θέματα. Ο Esherέχει δημιουργήσει με επιτυχία μια ψηφιδωτή τεχνική με την οποία κατάφερε να χωρίσει το επίπεδο και γι αυτό έγινε πιο πολύ αγαπητός στους κρυσταλλογράφους. Ο Esher μπόρεσε να φτιάξει μια τεράστια ποικιλία υπέροχων εικόνων διαιρώντας το επίπεδο με κυματιστές γραμμές από πουλιά, ανθρώπους, ψάρια, θηλαστικά και ερπετά, οι οποίες στηρίζονται στους νόμους της προοπτικής, της κρυσταλλογραφίας, της τυπογραφίας.
Esher, drawinghands,λιθογραφία, 28.2 cmx 33.2 μουσείο Esher, Ολλανδία, 1948.
Ο Σαλβατόρ Νταλί(SalvatorDali) (1904 – 1989 ) ήταν Ισπανός σουρεαλιστής ζωγράφος έβαλε σχέδια και μοτίβα στα έργα του με τυπολογικά και γεωμετρικά στοιχεία. Σε μια πληθώρα έργων του αποτύπωσε τον τρισδιάστατο κόσμο στις δυο διαστάσεις. Στον πίνακα « σε αναζήτηση της τέταρτης διάστασης», βρίσκουμε θέματα τετραδιάστατης γεωμετρίας και τοπολογίας, με αποτέλεσμα να φαίνετε ότι το έργο κινείται γύρω από μια υπερσφαίρα. Στο τέλη του 19ου αιώνα – αρχές 20ου, οι μαθηματικοί Peano, Hilbert, Koch, Cesaroκαι Sierpinski, έφτιαξαν μια καινούργια ομάδα περίεργων μαθηματικών ιδιοτήτων και μια καινούργια οικογένεια καμπυλών, οι οποίες δεν είχαν προηγούμενο. Αυτή η νέα γεωμετρία που δημιουργήσανε δείχνει σπιράλ, περιστρεφόμενες καμπύλες και ίνες οι οποίες τυλίγονται μεταξύ τους και αποδίδουν περίπλοκα σχήματα, τα οποία εξαφανίζονται κάπου στο άπειρο.
Η ζωγραφική μου είναι επηρεασμένη από τους Rothko και Kandinsky.
Ο Μαρκ Ρόθκο (MarkRothko) ( 1903 – 1970 ) είναι αναγνωρισμένος σαν αφηρημένος εξπρεσιονιστής, αν και ο ίδιος απέρριψε αυτή την “ταμπέλα”.
Το φθινόπωρο του 1923 βρέθηκε στη Νέα Υόρκη. Κατά την επίσκεψή του σε ένα φίλο του στο εργαστήρι τεχνών της Νέας Υόρκης, είδε φοιτητές να σχεδιάζουν ένα μοντέλο. Σύμφωνα με τον Ρόθκο αυτό ήταν το ξεκίνημά του ως καλλιτέχνης.
Έμπνευση από τη μυθολογία.
Αναζήτησε θέματα που θα συμπλήρωναν την αυξανόμενη ανησυχία του για τη φόρμα, το χώρο και το χρώμα. Ο Rothko, ο Gottlieb και ο Newman, διάβαζαν και συζητούσαν τα έργα του Freud και του Jung, ιδίως θεωρίες τους σχετικά με τα όνειρα και τα αρχέτυπα του συλλογικού ασυνείδητου και κατάλαβαν μυθολογικά σύμβολα σαν εικόνες που λειτουργούν στο χώρο της ανθρώπινης συνείδησης που ξεπερνά συγκεκριμένη ιστορία και πολιτισμό.
Η τέχνη μου είναι επηρεασμένη από τον Ρόθκο και τον Καντίνσκι:
Ο Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ(WolfgangAmadeusMozart) ( 27 Ιανουαρίου 1756 – 5 Δεκεμβρίου 1791 ). Ένας από τους σημαντικούς εκπροσώπους του βιεννέζικου κλασικισμού και τη «πρώτη σχολή της Βιέννης». Σύνθεσε περισσότερα από 600 έργα, εκκλησιαστική μουσική, μουσική δωματίου και συμφωνική. Έγραψε και πιο μικρές συνθέσεις όπως, φαντασίες, άριες, παραλλαγές και σονάτες κ.α. OMozartαπό τον Οκτώβριο του 1769 ήταν διευθυντής συναυλίας στην ορχήστρα του αρχιεπισκόπου του Σάλτσμπουργκ. Ξεκίνησε να συνθέτει με πολύ αγάπη προς τη μουσική και περίπου τα μισά έργα του συνθέθηκαν στα 10 χρόνια που κατοικούσε στη Βιέννη. Πολύ γρήγορα εμφανίστηκε ως βιρτουόζος πιανίστας, διοργανωτής συναυλιών, μαέστρος, συνθέτης, μέλος ορχήστρας. Τον αποδέχτηκαν στην αυτοκρατορική αυλή με την επιτυχία του, την όπερα, Η απαγωγή από το σερά τον Ιούλιο του 1782.
Ο Αντώνιο Λούτσιο Βιβάλντι (AntonioLucioVivaldi) ( 1678 – 1741 ) ήταν Ιταλός συνθέτης, μουσουργός, δεξιοτέχνης μουσουργός, βιολιστής. Είναι από τους καλυτέρους συνθέτες της εποχής του και από τους διασημότερους του κλασσικού μπαρόκ. Επηρέασε πλήθος συνθετών της γενιάς του αλλά και τους μετέπειτα. Στα γνωστότερα του έργα συμπεριλαμβάνονται και πάρα πολλά κονσέρτα για βιολί, μέσα στα οποία είναι και οι υπέροχες τέσσερις εποχές αλλά και άλλα όργανα, περισσότερες από σαράντα όπερες αλλά και πολλά άλλα έργα θρησκευτικής μουσικής.
Το 1725 βρίσκετε στη Βενετία όπου και συνθέτει τις τέσσερις εποχές την ίδια χρονιά.
Οι τέσσερις εποχές είναι ουσιαστικά τέσσερα κονσέρτα τα οποία σκιαγραφούν σκηνές για την κάθε μια από τις τέσσερις εποχές. Το πρώτο κονσέρτο η «Άνοιξη» πήρε πρότυπα από την εισαγωγή της πρώτης πράξης της όπερας IIGiustino, ενώ τα άλλα τρία είναι πρότυπης επινόησης. Σε αυτά τα κονσέρτα ο Vivaldiμας παρουσιάζει πουλιά που κελαηδούν, ρυάκια, κουνούπια που βουίζουν, καταιγίδες, πιωμένους χορευτές, γιορτές κυνηγιού, παγωμένα τοπία, ζεστές χειμερινές φωτιές. Εδώ ο Vivaldiπροσπαθεί να μας δώσει μια εικαστική αποτύπωση των ποικίλων σκηνικών και το έργο ξεχειλίζει από διάφορους ρυθμούς. Τα τέσσερα αυτά κονσέρτα είναι περιγραφικά και προγραμματικά και είναι τα πρώτα του είδους τους, στην ιστορία της δυτικής μουσικής.
Ο Λούντβιχ βαν Μπετόβεν(LudwigvanBeetoven) ( 17 Δεκεμβρίου – 26 Μαρτίου 1827 ) ήταν γερμανός πιανίστας και συνθέτης. Ο Beetovenσυγκαταλέγετε στην κλασσική περίοδο, αλλά υπήρξε και στο το κίνημα του ρομαντισμού. Από τα δημοφιλέστερα έργα του είναι οι συμφωνίες και τα κονσέρτα για πιάνο που συνέθεσε. Το έργο του είναι χωρισμένο σε τρεις χρονικές περιόδους. Η πρώτη ξεκινάει με τις πρώτες δημιουργίες του μέχρι το 1802. Η δεύτερη φτάνει μέχρι το 1816 και στην τελευταία περίοδο βρίσκεται το ρομαντικό στοιχείο στις συνθέσεις του.
Η 9η συμφωνία κατέχει σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια πολιτιστική αυτογνωσία. Το 1915 επιλέχτηκε ως ο ύμνος των συμμαχικών δυνάμεων του α’ παγκοσμίου πολέμου ενάντια στις «κεντρικές δυνάμεις», Αυστρο – Ουγγαρία και Γερμανία. Η 9η συμφωνία είναι ο ύμνος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όταν εκπροσωπείται επίσημα σε διεθνείς τελετές και διοργανώσεις. Στην Κίνα η 9η συμφωνία δηλώνει τη «νίκη μέσα στην πάλη» του λαού ενάντια στους καταπιεστές του. Αυτή η συμφωνία αποτελεί σε αυτή τη χώρα αποκορύφωμα πολλών εθνικών και πολιτικών εκδηλώσεων.
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
http://anekshghta.blogspot.gr/2013/08/blog-post_5093.html
http://www.deity.gr/psychology/70-psychologia-xrwmatwn-part-2
http://eftropios.blogspot.gr/2013/10/beethoven.html
http://mathmosxos.blogspot.gr/
http://www.oneman.gr/keimena/style/dress_code/article1476461.ece
http://www.qgardenscyprus.com/files/symbolisms.pdf
http://www.schools.ac.cy/klimakio/themata/thriskeftika/eortologio/Stavros.pdf
http://en.wikipedia.org/wiki/Wassily_Kandinsky
http://en.wikipedia.org/wiki/Mark_Rothko
http://www.wassilykandinsky.net/work-50.php
http://en.wikipedia.org/wiki/Esher
https://www.artsy.net/artist/wassily-kandinsky
[1] , 2, 3 http://mathmosxos.blogspot.gr/
4,5 http://www.schools.ac.cy/klimakio/themata/thriskeftika/eortologio/Stavros.pdf
© 2020 eetf.uowm.gr