Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Από την παραστατική στην ανεικονική Τέχνη – Η εικαστική σκέψη στις αρχές του 20ου αιώνα

3ο εξάμηνο, 5ο εξάμηνο, 7ο εξάμηνο

Διδάσκουσα - ων Ζωγράφος Θωμάς
Κωδικός Μαθήματος Επε.08
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας 3
Πιστωτικές μονάδες (ECTS) 4

Το μάθημα στοχεύει στην ενημέρωση και κατανόηση των φοιτητών/τριών της μεταβατικής πορείας στην εικαστική σκέψη και το έργο των δημιουργών στις  αρχές του 20ου αιώνα, από την παραστατική στην ανεικονική Τέχνη.

Η στόχευση αυτή εμπεριέχει και αξιοποιεί το έργο, τη διδασκαλία, αλλά και τα θεωρητικά κείμενα των πρωτοπόρων δημιουργών των αρχών του 20ου αιώνα. Το υλικό αυτό μπορεί να δώσει ταυτόχρονα, την αφορμή για την προσέγγιση του έργου και της διδασκαλίας των δημιουργών μέσα από δράσεις – εργασίες των φοιτητών/τριών. Παράλληλα οι σκέψεις των Στοχαστών αλλά και των Θεωρητικών της Τέχνης, πάνω στο φαινόμενο της ανεικονικής Τέχνης, αποτελούν την αφορμή για την κατανόηση, διεύρυνση και μορφοποίηση της στο κοινωνικό και πολιτικό πεδίο.

Βιβλιογραφία

Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, (2006). Έννοιες της Τέχνης τον 20ο αιώνα. Αθήνα: Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών.

Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, (2006). Από την μινιμαλιστική στην εννοιολογική Τέχνη. Αθήνα: Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών.

Πολ Κλέε, (1989). Η εικαστική σκέψη, τα μαθήματα στη σχολή Μπαουχάουζ, Αθήνα: Μέλισσα, τόμ. I – II.

© 2020 eetf.uowm.gr