Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Διδακτική της Ιστορίας της Τέχνης

6ο εξάμηνο

Διδάσκουσα - ων Διονυσόπουλος Νίκος
Κωδικός Μαθήματος Θ.012
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας 3
Πιστωτικές μονάδες (ECTS) 4

Στόχος του μαθήματος

Η διδασκαλία του μαθήματος αποσκοπεί στην εμβάθυνση  του φοιτητή με τα  ευρύτερα  μεθοδολογικά  και  εννοιολογικά  προβλήματα    που  θέτει  η  μελέτη  της  ιστορίας  της τέχνης. Για το σκοπό αυτό αναλύονται οι σύγχρονες προσεγγίσεις του έργου τέχνης  μέσω  των παιδαγωγικών  θεωριών  της  γενικής  διδακτικής  και  ειδικότερα  οι  προσαρμογές που  μπορεί  να εφαρμοστούν στο ειδικό αντικείμενο της ιστορίας της τέχνης.

Περιεχόμενο του μαθήματος

Η τέχνη αντιμετωπίζεται ως σημαντικό στοιχείο του πολιτισμού μιας εποχής  ή  ενός  λαού,  όπως  άλλωστε  και  όλες  οι  υπόλοιπες  κοινωνικές,  πολιτικές  και  κοινωνικές δραστηριότητες.  Η  τέχνη  μπορεί  να  συμβάλλει  στην  κατανόηση  των  ιστορικών  γεγονότων  μιας εποχής, των αντιλήψεων και στάσεων των ανθρώπων και είναι ιδιαίτερα χρήσιμο να αντιμετωπίζεται έτσι στο πλαίσιο του μαθήματος της Διδακτικής της Ιστορίας της Τέχνης. Θέματα που μπορούν να συζητηθούν:

  • Το αντικείμενο της Ιστορίας της Τέχνης (διαρκής επαναπροσδιορισμός)
  • Αναγνώσεις έργων τέχνης (μορφολογικές αναλύσεις των στοιχείων του εικαστικού κώδικα).
  • Ερμηνευτικές προσεγγίσεις σε συνάρτηση με την πολιτική, κοινωνική και οικονομική ιστορία, τη φιλοσοφία, την κοινωνική ανθρωπολογία, την ψυχανάλυση, τις φεμινιστικές θεωρίες κ.λπ.
  • Διερεύνηση των λόγων που διαφοροποιούν τη μορφή, το περιεχόμενο, τη λειτουργία και τους τρόπους υποδοχής των έργων τέχνης στις διάφορες εποχές και πολιτισμούς.
  • Αξιοποίηση των έργων τέχνης στην εκπαιδευτική διαδικασία : Τυπική Εκπαίδευση: Διαθεματικές προσεγγίσεις έργων τέχνης στα Αναλυτικά Προγράμματα και στα σχολικά εγχειρίδια
  • Άτυπη εκπαίδευση και  εκπαιδευτική  πολιτική  των  μουσείων  στη  διαδικασία  προσέγγισης  της τέχνης από σχολικές ομάδες και από το γενικό κοινό.

Βιβλιογραφία

Burke, Peter (2003) Αυτοψία. Οι χρήσεις των εικόνων ως ιστορικών μαρτυριών. Αθήνα, 2003, Μεταίχμιο (μετάφραση Αντρέας Π. Ανδρέου).

Βάος, Αντώνης (2008) Ζητήματα διδακτικής των εικαστικών τεχνών. Το καλλιτεχνικό εγχείρημα ως παιδαγωγική πράξη. Εκδόσεις Τόπος: Αθήνα

Husbunds, Ch. (2004) Τι σημαίνει διδασκαλία της ιστορίας; Γλώσσα, ιδέες και νοήματα. Μεταίχμιο: Αθήνα.

Panofsky, Erwin (1991), Μελέτες εικονολογίας: Ουμανιστικά θέματα στην τέχνη της Αναγέννησης. Αθήνα, Νεφέλη 1991(μετάφραση Ανδρέας Παππάς).

Κόκκινος, Γ. (2000) Διδακτικές προσεγγίσεις στο μάθημα της Ιστορίας. Μεταίχμιο: Αθήνα.

Νικονάνου, Ν. (2010) Μουσειοπαιδαγωγική. Από τη θεωρία στην πράξη. Πατάκης: Αθήνα.

© 2020 eetf.uowm.gr