Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Η εικαστική ανάγνωση του έργου τέχνης και η αξιοποίησή της στην εκπαιδευτική διαδικασία

6ο εξάμηνο

Διδάσκουσα - ων Ζωγράφος Θωμάς
Κωδικός Μαθήματος Επε.10
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας 3
Πιστωτικές μονάδες (ECTS) 4

Κύριο στόχο του μαθήματος, αποτελεί η ανάδυση και ανάδειξη σημείων και σημαινόμενων σε εικαστικά έργα τέχνης, τα οποία καθορίζουν τη μορφή και το περιεχόμενό τους. Στη διάρκεια των μαθημάτων, οι φοιτητές/τριες θα ακολουθήσουν μια διαδικασία, μέσα από την οποία, θα κληθούν:

  1. Να ανιχνεύσουν σε ένα έργο τέχνης, όχι μόνο τα μορφικά στοιχεία και τον καθοριστικό τους ρόλο στη διαμόρφωση του εκάστοτε έργου, αλλά επίσης, σύμβολα και κρυμμένα νοήματα που σηματοδοτούνται και επηρεάζονται από τα συμφραζόμενα αυτού (εποχή δημιουργίας, είδος τέχνης, κίνημα, στόχοι δημιουργίας κ.ά.).
  2. Να μετατρέψουν την εικαστική γνώση, σε κατανοητή εικαστική γλώσσα, την οποία θα χρησιμοποιήσουν στην εκπαιδευτική διαδικασία.Η αξιοποίηση των έργων τέχνης, συμβάλλει στην καλλιέργεια της κριτικής σκέψης, στην ανάπτυξη της φαντασίας και της δημιουργικότητας και συμπληρώνει κομβικά και ουσιαστικά την εικαστική αγωγή στην εκπαίδευση.

Βιβλιογραφία

Kandinsky, Wassily, Για το πνευματικό στην τέχνη. Νεφέλη, 1981.

Kandinsky, Wassily Σημείο, γραμμή, επίπεδο. Συμβολή στην ανάλυση των ζωγραφικών στοιχείων. Δωδώνη, 1996.

Πανόφσκυ, Έρβιν, Μελέτες Εικονολογίας. Νεφέλη, 1991.

Gunther Kress – Theo van Leeuwen, H Aνάγνωση των εικόνων. Επίκεντρο, 2010.

Peter Burke, Αυτοψία. Μεταίχμιο, 2003.

Semir Zeki, Εσωτερική όραση. Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2002.

© 2020 eetf.uowm.gr