Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Μεσαιωνική μνημειακή ζωγραφική στα Βαλκάνια

3ο εξάμηνο, 5ο εξάμηνο, 7ο εξάμηνο

Διδάσκουσα - ων Διονυσόπουλος Νίκος
Κωδικός Μαθήματος Επθ.021
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας 3
Πιστωτικές μονάδες (ECTS) 4

Μάθημα επιλογής που εξετάζει τη μνημειακή ζωγραφική της ύστερης μεσαιωνικής περιόδου στον βαλκανικό χώρο, με έμφαση στα ζωγραφικά σύνολα που διαμορφώθηκαν υπό την επίδραση της βυζαντινής καλλιτεχνικής παράδοσης. Εκτός από τον θρησκευτικό παράγοντα, η ζωγραφική των ναών, τόσο από τεχνοτροπική όσο και από εικονογραφική άποψη, καθορίστηκε σε μεγάλο βαθμό από τις ιστορικές, κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες που επικρατούσαν σε κάθε εποχή και περιοχή. Υπό αυτή την έννοια, εστιάζουμε την προσοχή μας στη διασύνδεση του κόσμου της εικόνας με τον κόσμο του θεατή. Διερευνώνται οι παράγοντες που συντέλεσαν στον καθορισμό των τεχνοτροπικών τάσεων και τη διαμόρφωση του εικονογραφικού προγράμματος. Προσεγγίζονται ζητήματα που αφορούν στη λειτουργία και τον τρόπο εργασίας των καλλιτεχνικών εργαστηρίων, τις μετακινήσεις τους από το κέντρο προς την περιφέρεια του βυζαντινού κόσμου. Γίνεται, επίσης, προσπάθεια να διερευνηθούν οι επιμέρους εικονογραφικές διαφοροποιήσεις που αντικατοπτρίζουν αλλαγές του κοινωνικού, πολιτικού και γεωγραφικού πλαισίου. Η θεωρητική κατάρτιση των φοιτητών συνδυάζεται με επιτόπια έρευνα. Αξιολόγηση του μαθήματος με υποβολή γραπτής εργασίας.

Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια θα πρέπει:

  • Να έχει εξοικειωθεί με τον αφηγηματικό και διδακτικό χαρακτήρα των εικονογραφικών κύκλων του εντοίχιου διακόσμου ενός ναού.
  • Να έχει αντιληφθεί ότι η βυζαντινή μνημειακή ζωγραφική δεν εκφράζει μόνο τις καλλιτεχνικές τάσεις και τη θρησκευτική πίστη, αλλά αποτελεί ταυτόχρονα έκφανση ιδεολογικών και κοινωνικο-οικονομικών συνθηκών.
  • Να έχει εντρυφήσει σε ζητήματα αισθητικής της βυζαντινής μνημειακής ζωγραφικής.
  • Να έχει αντιληφθεί, μέσα από τη μελέτη της μνημειακής ζωγραφικής των Βαλκανίων, τη σημασία της βυζαντινής τέχνης ως έκφρασης μιας ενιαίας πολιτισμικής παράδοσης που αποτέλεσε ισχυρό πρότυπο για τα κράτη της χερσονήσου του Αίμου.
  • Να μπορεί να αξιολογεί τα επιτεύγματα του βυζαντινού πολιτισμού, αναγνωρίζοντας τη σημαντική συμβολή του στην πορεία και διαμόρφωση του σύγχρονου ευρωπαϊκού πολιτισμού.

Βιβλιογραφία

L. Rodley. Εισαγωγή στη βυζαντινή τέχνη και αρχιτεκτονική, μτφρ. Μ. Βέικου. Αθήνα: Καρδαμίτσας, 2010.
M. Αχειμάστου-Ποταμιάνου,Ελληνική Τέχνη, Βυζαντινές τοιχογραφίες, Αθήνα: Εκδοτική Αθηνών, 2008.
Ν. Χατζηδάκη, Ελληνική τέχνη, Βυζαντινά ψηφιδωτά, Αθήνα: Εκδοτική Αθηνών. 1994.
E. Τσιγαρίδας, Τοιχογραφίες της περιόδου των Παλαιολόγων σε ναούς της Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη: Πουρναράς, 1999.

© 2020 eetf.uowm.gr