We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.
The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ...
Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.
Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.
Ο χαρακτήρας του μαθήματος είναι εργαστηριακός με έμφαση στο χρώμα. Στόχος του μαθήματος είναι οι φοιτητές -τριες να αποκτήσουν τις βασικές γνώσεις που αφορούν την λειτουργία του χρώματος στη ζωγραφική και στην τέχνη γενικότερα. Πιο συγκεκριμένα με ασκήσεις εκ του φυσικού (μοντέλο, νεκρές φύσεις, φύση) επιχειρείται να δoθεί έμφαση στο χρώμα και στην καλλιέργεια αισθητικού προβληματισμού, για τη σχέση φυσικής πραγματικότητας και καλλιτεχνικής απόδοσης. Δίνεται έμφαση στην αυτονομία του χρώματος, της γραφής, στις σχέσεις των χρωμάτων μεταξύ τους, στη σχέση χρώματος- σχεδίου, στη σχέση τονικότητας -χρώματος και στη κατανόηση συνολικά της ζωγραφικής επιφάνειας με πλαστικούς όρους. Επιπλέον δίνεται έμφαση στους ποικίλους τρόπους με τους οποίους οι σχέσεις αυτές λειτουργούν οπτικά και επηρεάζουν ψυχολογικά την πρόσληψη της πραγματικότητας. Χρησιμοποιώντας ως πηγές τη φύση και την ιστορία της ζωγραφικής παράδοσης, οι φοιτητές-τριες με ποικίλα υλικά διερευνούν αισθητικά και εννοιολογικά ζητήματα της λειτουργίας της εικόνας, με στόχο την αποκάθαρση του βλέμματος από συμβάσεις.