Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Αίθουσα Μεγαλέξαντρος Τετάρτη 1 Ιουνίου 2016, 13:30 μμ Ομιλητής: Γιάννης Ζιώγας, ζωγράφος Το λογοκριτικό Συμβάν του Δεκεμβρίου 2015/ Αφορμή για μια έκδοση

Οι εικόνες είναι, εκτός από απεικονίσεις, πολυσήμαντα οπτικά κείμενα που εμπεριέχουν μηνύματα. Αυτά τα μηνύματα αποκτούν ένα χαρακτήρα που κάποιοι μπορεί να τον θεωρήσουν επικίνδυνο ή απειλητικό. Τότε, συχνά εκδηλώνονται τόσο εναντίον του καλλιτέχνη, όσο και εναντίον της εικόνας που έχει δημιουργήσει μορφές βίας. Το διεθνές παράδειγμα και η Ιστορία έχουν να επιδείξουν μορφές βίας, που εκδηλώνονται πολλές φορές, με θεαματικούς και καταστρεπτικούς για τον καλλιτέχνη και το έργο του τρόπους: δολοφονίες, φυλακίσεις, καταστροφή των έργων, εμπρησμός των εκθεσιακών χώρων είναι μερικά μόνο από τα παραδείγματα τέτοιων περιπτώσεων. Η αποτροπή αυτής της βίας αποτελεί πολλές φορές το πρόσχημα (ή την αιτία), εξαιτίας της οποίας η εξουσία (εκτελεστική, νομοθετική) επιβάλλει λογοκριτικές πρακτικές ως μια μορφή αποτροπής της εκδήλωσης βίας.

 

Στη διάλεξη θα παρουσιαστεί μια έκδοση που καταγράφει λογοκριμένες εικόνες από το 1949 και μετά καθώς και οι αιτίες που ενεργοποίησαν την έκδοση αυτή.

 

Σχετικά αρχεία

© 2020 eetf.uowm.gr