Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Ο Θοδωρής Μαυρίδης προτείνει για τη βραδιά Σινεφίλ της Τρίτης 12 Μαΐου 2015: Goodbye to Language ( Adieu au Langage), Jean-Luc Gondar, 2014, 69′

Ο Θοδωρής Μαυρίδης προτείνει για τη βραδιά Σινεφίλ της Τρίτης 12 Μαΐου 2015: Goodbye to Language ( Adieu au Langage), Jean-Luc Gondar, 2014, 69′

Πληροφορίες του Θοδωρή Μαυρίδη για την ταινία:

Τρία χρόνια μετά το «Film Socialism», ο Ζαν Λυκ Γκοντάρ επιστρέφει. Με ένα ακόμη κινηματογραφικό δοκίμιο. Ο 83 χρονος πλέον σκηνοθέτης, ο πρίγκιπας της γαλλικής Νουβέλ Βαγκ ολοκλήρωσε το «Adieu au language» (Αντίο στη γλώσσα) που όλα δείχνουν ότι θα παιχτεί σε κάποιο μεγάλο φεστιβάλ_ ενδεχομένως της Βενετίας που πλησιάζει στα τέλη του Αυγούστου.

Όπως το «Film socialism», η «Μουσική μας» και η «Ελεγεία του έρωτα», έτσι και το «Αντίο στη γλώσσα» θα ακολουθεί και αυτό την «γκονταρική» λογική της τελευταίας περιόδου του σκηνοθέτη: το τρέιλερ είναι ένας ποταμός από ασύνδετες μεταξύ τους εικόνες, από τίτλους, από σοφιστίες και από παράξενα χρώματα. Τα ίδια δηλαδή «συστατικά» με τα οποία ο σκηνοθέτης ανέτρεχε την Ιστορία του 20ού αιώνα πάνω στο κρουαζιερόπλοιο του «Film socialism» με επιβάτες πρόσωπα όπως ο Αλέν Μπαντιού και η Πάτι Σμιθ.

«Οι δυο μεγάλες εφευρέσεις_ το άπειρο και το μηδέν» ακούμε μια γυναικεία φωνή να λέει στο τρέιλερ του «Αντίο στη γλώσσα». Μια γυμνή κοπέλα κατεβαίνει σκαλιά μιλώντας για την Κινσάσα και την καμπή του ποταμού. Μια τηλεόραση παίζει ασπρόμαυρη ταινία. Ενας σκύλος δίπλα σε ένα ποτάμι. «Ο Σολζενίτσιν το βρήκε μόνος» λέει ένας κύριος. «Ένα πείραμα στην λογοτεχνική έρευνα» διαβάζει η κυρία από το βιβλίο του.

Ζωηρά χρώματα και αρκετή κινηματογραφική φιλοσοφία. Μια κοπέλα χρησιμοποιεί τη νοηματική ενώ ταυτόχρονα λέει φράσεις όπως «σκέφτομαι άρα υπάρχω». Μια άλλη κοπέλα διαβάζει από το βιβλίο του νεαρού φίλου της: «Ο νόμος κλέβει. Ο νόμος που αρνείται την δική του βία, κλέβει.» Αριθμοί πάνω στα πλάνα. 1, 2. «Λέει ότι πεθαίνει, τότε άσε τον να πεθάνει.»

Ανέκαθεν το βαθιά αριστερό πολιτικό προφίλ του Ζαν Λυκ Γκοντάρ, γιου ιδιοκτήτη ιδιωτικής κλινικής στην Ελβετία, περνούσε μέσα στις ταινίες του. Ο μαρξισμός, ο πόλεμος της Αλγερίας, ο πόλεμος του Βιετνάμ και ο Μάο Τσε Τουνγκ δίνουν έντονο παρόν σε ταινίες του Γκοντάρ όπως ο «Τρελός Πιερό», το «Αρσενικόθηλυκό»- προάγγελος του Μάη του ΄68- η «Κινέζα» που ασχολείται με τη δράση μιας ομάδας μαοϊκών στο Παρίσι αλλά και το «Ζούσε τη ζωή της» που προβάλλεται στις αίθουσες.

Στα τέλη της δεκαετίας του 1960 ο Γκοντάρ ήταν φανατικός μαοϊστής και ίδρυσε ένα γκρουπ κινηματογραφιστών που ασχολούνταν με ταινίες της προσωπικής ιδεολογίας του. Στο «Γουίκ εντ» βλέπουμε τον Ιησού Χριστό και τον Καρλ Μαρξ να τινάζουν στον αέρα το πρότυπο της αστικής τάξης, ενώ ο Μάης του ΄68 βρίσκει τον Γκοντάρ στο Φεστιβάλ των Καννών όπου μαζί με τον Ρόμαν Πολάνσκι, τον Λουί Μαλ, τον Φρανσουσά Τρυφό και τον Κλοντ Λελούς συνέθεσε την «επαναστατική επιτροπή» του φεστιβάλ που εν τέλει διέκοψε τη διοργάνωση.

Το πώς εξελίχθηκε το γκονταρικό στιλ στις μέρες μας είναι βέβαια ένα θέμα. Eίναι όμως τόσο γοητευτική η κινηματογράφηση και τόσο ενδιαφέροντα τα όσα λέγονται στις τελευταίες ταινίες του που σχεδόν δεν έχει σημασία ότι στην πραγματικότητα είναι μια συρραφή αταξινόμητων ιδεών και εικόνων. Σε ζαλίζει αλλά ποτέ δεν σε κουράζει.

-Ζουμπουλάκης Γιάννης
www.tovima.gr

Η ταινία ξεκινά την Τρίτη μετά τα μαθήματα στη μεγάλη αίθουσα θεωρητικών. Όπως αποφάσισε η παρέα Σινεφίλ καλό είναι να ξεκινά νωρίς για να μένει χρόνος και για συζήτηση. Λεωφορείο στις 23:30 κανονικά έξω από τη Σχολή.

Δημοσθένης Αβραμίδης

© 2020 eetf.uowm.gr