Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Το 1ο Εργαστήριο στο ΚΜΣΤ, Διεπιστημονικό Συνέδριο 9 κ 10 Ιανουαρίου 2015: Η παρουσίαση του Θοδωρή Λώτη: Ηχοτοπία των Πρεσπών

Ηχοτοπία των Πρεσπών*.

Θεόδωρος Λώτης
Επ. Καθηγητής – Τ.Μ.Σ.Ι.Π.

Σύνοψη.

Η παρούσα ανακοίνωση αναφέρεται στη σύνθεση ηχοτοπίων και στην καταγραφή επιλεγμένων ηχοτοπίων των Πρεσπών. Στο πρώτο κεφάλαιο εξετάζεται γενικότερα η σύνθεση ηχοτοπίου, οι αρχές που τη διέπουν αλλά και η υπέρβασή τους. Παρουσιάζονται απόψεις πρωτεργατών συνθετών ηχοτοπίων και αναλύονται κριτικά οι θέσεις τους. Στο δεύτερο κεφάλαιο παρουσιάζονται τα επιλεγμένα ηχοτοπία των Πρεσπών τα οποία ηχογραφήθηκαν κατά τη διάρκεια ηχητικών περιπάτων. Αναφέρονται τα κριτήρια με τα οποία έγινε η επιλογή των ηχοτοπίων και οι κατηγορίες στις οποίες αρχειοθετήθηκαν. Τέλος, παρουσιάζεται ακροθιγώς η δομή και το λογισμικό που χρησιμοποιήθηκε για έναν αυτοσχεδιασμό βασισμένο στις ηχογραφήσεις των ηχοτοπίων των Πρεσπών.

Εισαγωγή.

Ο όρος “ηχοτοπίο” παραπέμπει σε δύο προσεγγίσεις. Η πρώτη αφορά στην πιστή και δημοσιογραφική καταγραφή και αναπαραγωγή ηχοτοπίων για λόγους ιστορικούς, περιβαλλοντικούς, ερευνητικούς, ψυχαγωγικούς κτλ. Σε αυτήν, το καταγραφικό μέσο, το μικρόφωνο, παγιώνει έναν απεικονιστικό ρεαλισμό. Η αναπαραγωγή του ηχοτοπίου ταυτίζεται με την καταγραφή του γιατί καμία δραματική επεξεργασία που αλλοιώνει το ηχητικό περιεχόμενο δεν παρεμβάλλεται στο ενδιάμεσο . Ο καταγεγραμμένος χώρος παραμένει ανεκδοτολογικός. Ο παρατηρητής (μικρόφωνο) απλώς ακούει και ο αφηγητής (ηχεία) απλώς περιγράφει. Η δεύτερη προσέγγιση σχετίζεται με μια περισσότερο ελεύθερη θεώρηση και περιλαμβάνει τη σύνθεση μουσικών έργων, τις ηχητικές εγκαταστάσεις, τους ηχητικούς περιπάτους για ακρόαση κα. Εδώ η καταγραφή είναι εκούσια, το μικρόφωνο εστιάζει σε επιλεγμένους ήχους του ηχοτοπίου, ο περιγραφικός χαρακτήρας απουσιάζει και το ηχοτοπίο μετατρέπεται σε συνειδητή και υποκειμενική άποψη, σε προσπάθεια κατανόησης και ερμηνείας του ηχητικού περιβάλλοντος. Τόσο μεθοδολογικά όσο και αισθητικά οι δύο αυτές προσεγγίσεις προσφέρουν διαφορετικές απεικονίσεις, λιγότερο ή περισσότερο ρεαλιστικές, της αντίληψής μας για τον ηχητικό κόσμο. Στην παρούσα ανακοίνωση θα μας απασχολήσει η δεύτερη προσέγγιση: τα ηχοτοπία των Πρεσπών δεν καταγράφησαν για αρχειακούς λόγους και η προσέγγιση της ομάδας μας σε αυτά υπήρξε προσωπική, διαισθητική και ενθουσιώδης, κάθε άλλο παρά αντικειμενική.

Το ηχοτοπίο των Πρεσπών λώτης

 

© 2020 eetf.uowm.gr