We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.
The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ...
Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.
Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.
Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών/τριών με τις εκδηλώσεις της μεταπολεμικής τέχνης, τη μετεξέλιξη των μοντερνιστικών κινημάτων, τη διαμόρφωση των κινημάτων των νέων πρωτοποριών καθώς και με το έργο των βασικότερων εκπροσώπων της τέχνης αυτής της περιόδου. Γίνεται αναφορά σε κινήματα και τάσεις: Pop Art, Op Art, τάσεις της Αφαίρεσης στην Ευρώπη και την Αμερική, Νέος Ρεαλισμός, Arte Povera, Fluxus, Land Art, Αρχειακή τέχνη, Performance, Video Art. Στο μάθημα εξετάζονται επίσης οι συνθήκες, οι οποίες σε οικονομικό, πολιτικό, κοινωνικό και επιστημονικό επίπεδο διαμορφώνουν τις εξελίξεις στον τομείς των εικαστικών τεχνών. Αξιολόγηση του μαθήματος με εργασίες που παρουσιάζουν οι φοιτητές/τριες στο μάθημακαι γραπτές εξετάσεις.
Βιβλιογραφία
Εμμανουήλ, Μ. (2013). Ιστορία της Τέχνης από το 1945 σε πέντε ενότητες, Αθήνα: Εκδόσεις Καπόν.
Foster, H., Krauss, R., Bois, Y.A., και Buchloch B., (2007). Η Τέχνη από το 1900, Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.